Grafik og animation – Til tv, film og web

Animation – Hvordan og hvor dyrt?

Raumschiff leverer animation i klassisk tegnet 2D stil eller 3D modelleret. Overvejer I hvilken type der egner sig bedst til jeres reklamefilm, instruktionsvideo, produkt-demonstration eller projekt, kan følgende måske hjælpe jer lidt på vej.
Tag eventuelt først et kig på denne animerede explainer video vi har lavet for Dansk Sprognævn, for et eksempel på klassisk tegnet 2D animation:

Klassisk tegnet 2D grafik og animation

Håndtegnet, klassisk 2D grafik og animation har en helt særlig virkning, da den tydeligt adskiller sig fra fotografier og film med sine store farvede flader og tydelige streger. Håndtegnet animation kan give et tungt eller tørt emne et lidt lettere præg, og er meget nemt at afkode og forstå.

Det har dog traditionelt set været en dyr måde at lave film på da hvert billede måtte skitseres, rentegnes og farvelægges enkeltvis. Sådan er det heldigvis ikke længere.

I dag findes der en række professionelle værktøjer der gør det nemt og billigt at lave tegnet animation, da processen bliver meget simplere. Vi bruger Toon Boom Animate Pro, der gør os i stand til at levere animation af høj kvalitet til en god pris.

Billedet nedenfor viser hvordan et ben bevæges og animeres ved hjælp af deformation værktøjet:

Animation -trin for trin

Processen starter med en idé, et koncept, et produkt eller en god historie. Næste trin er at få det ned på papir i form af figur-design og et storyboard, der som en tegneserie i hovedtræk gengiver det der skal ske i animationen. Som kunde er det her du skal lægge dine kræfter for at få præcist det resultat du ønsker indenfor det budget der er til rådighed. En masse spørgsmål vil dukke op undervejs. Her er nogen af de mest gængse:

  • Hvilken stil skal filmen tegnes / modelleres i? Dette kan have stor indflydelse på budgettet. Flere streger og elementer giver mere arbejde for animatoren.
  • Hvordan leveres det ønskede budskab mest effektivt? Skal der bruges analogier eller ironi?
  • Hvilken længde skal animationen maksimalt have? Længere animationer er altid dyrere, men selvom budgettet måske er til rådighed, kan det, for produkter og oplysningsfilm, være en god idé at begrænse længden så seeren ikke mister interessen undervejs.
  • Skal animationen kunne vises i flere lande? I så fald bør vi have kontakt med personer i disse lande i denne fase, så de kan bekræfte at budskabet forstås på samme måde på tværs af landegrænser, trods kulturelle forskelle.
  • skal animationen let kunne versioneres til andre sprog? Hvis der er talende figurer i animationen, eller speak og tekster, kan man vælge at versionere billedsiden til de enkelte sprog. Ellers laver man én billedside hvorpå de nye sprogs lydspor indarbejdes.

Er der figurer der taler, eller skal der være speak hen over, er det en god idé at få den indtalt allerede på dette tidspunkt, da billedsiden på den måde kan times præcist fra start.

Nu kan den egentlige animation gå i gang. Hvordan arbejdet skrider frem vil afhænge af de teknikker vi vælger at bruge i netop dette projekt. Typisk vil vi lave en grov animation baseret på storyboardet, timet op til en eventuel lydside. Når denne er færdig vil sende jer resultatet, eller vi kan mødes og diskutere hvad der evt. skal justeres. Når dét er på plads, vil vi gå mere i detaljen med de enkelte dele og forfine bevægelserne, til det færdige resultat ligger klar. Billed- og komplet lydside samles i Final Cut Pro X eller Adobe Premiere Pro, og evt. effekter og kompositing laves i After Effects.

Billedet nedenfor viser det første figur-design til filmen “Retskrivningsordbøger gennem historien”.

Fordele ved 3D grafik og animation

3D grafik og animation kan gå begge veje og enten ligne billeder og film til forveksling eller få et karikeret og håndtegnet præg, alt efter hvilket budskab der skal kommunikeres. Ved 3D grafik og animation går en stor del af tiden med at bygge de modeller, figurer og kulisser som skal bruges undervejs. Jo flere elementer, des dyrere og længere bliver produktionen at lave.

Næste parameter for prissætning er hvor mange dele der skal bevæge sig i klippet / filmen.. For hvert bevægeligt element stiger prisen helt naturligt, da der går længere tid med at flytte og finjustere undervejs. Man kan sige at hver figur der bevæger sig svarer til en statist eller skuespiller der koster penge i en normal filmproduktion.

3D animationen er ideél til produktdemonstrationer, da man kan lave sekvenser der ellers ville være meget dyre eller umulige at lave med et rigtigt setup med flere kameraer, kompleks lyssætning, dolly opsætning osv.

Vi har en række værktøjer til 3D modellering og animation som vi kan bruge alt efter opgavens størrelse, budget og jeres ønsker.

Kom i gang med animation

Virker det som lidt af en mundfuld? Hvis I er i tvivl om jeres projekt egner sig til en animation, eller hvordan I kommer videre, er I altid velkomne til at ringe eller skrive. Så kan vi tage en uforpligtende snak over telefonen og hjælpe jer videre.