Det første indtryk, censor og vejleder får af dit færdige speciale, er forsiden.

Ser den gennemarbejdet ud, er der tænkt over udseendet, eller skulle det bare overstås?

Du har brugt måneder på at skrive et godt speciale, så hvorfor ikke investere lidt tid i at fuldende produktet. Du får ikke nødvendigvis en bedre karakter, men du giver dig selv det bedste udgangspunkt for en positiv bedømmelse og bliver måske også selv mere tilfreds. Se dit speciale som et produkt, du gerne vil have vejleder og censor til at "købe" - og se forsiden som produktets emballage.

Første råd: Brug designguiden fra dit fakultet

Din uddannelsesinstitution har typisk et sæt retningslinjer for hvad din forside bør indeholde, og hvilket udtryk og farver den bør have. Brug en sådan designguide som udgangspunkt, men lad dig ikke begrænse designmæssigt. Husk, at det kun er en guide, ikke et form-krav.
Brug de elementer, der giver mening i forhold til netop dit speciale: Hvis vandmærker og lignende ikke passer til specialets udtryk, kan du udelade dem.

Er du studerende ved Københavns Universitet, kan du finde en designguide her:
http://designguide.ku.dk/

Andet råd: Forklar specialet med grafik og billeder

Ofte kan du med den rette grafik eller de rigtige billeder forklare indholdet i dit speciale på en enkel måde. Selvom dit emne kan være nok så komplekst, bliver din forside mere indbydende, hvis du holder den simpel. Det opnår du som regel bedst ved kun at anvende få figurer eller billeder og give dem plads. Den viste forside stammer fra et speciale om kommatering. Her er noget så simpelt som et komma brugt til at illustrere emnet og samtidig indramme specialets titel. På den måde afkoder læseren emnet visuelt, inden titlen overhovedet er læst.

Tredje råd: Gør det, du er bedst til – få hjælp til resten

Har du en ide til grafiske elementer, men mangler evnerne til selv at udføre dem?
Selvom du ikke må få nogen til at skrive dit speciale, kan du helt legitimt få hjælp til ting som design af forside, opsætning af teksten i specialet og korrektur, herunder sproglig forbedring og tegnsætning.
Få en ven eller bekendt til at hjælpe dig mod betaling, så du ved, at opgaven bliver taget seriøst, eller kontakt os. Priser fremgår her på siden.

Er du blevet pirret af specialets forside, kan du læse mere om konklusionerne her http://politiken.dk/kultur/ECE2567810/folk-laegger-ikke-maerke-til-kommafejl/

* Vi giver en endelig pris, når vi har haft en indledende samtale om, hvad du ønsker. Prisen for design og opsætning af netop din specialeforside afhænger af detaljeringsgraden.

Vi hjælper også gerne med korrektur og layout af opgaver. Kontakt os for priser.

Grafiske råd og værktøjer

  • Undgå at blande grafik og fotografier, da resultatet let bliver rodet.
  • Hvis du bruger grafik og billeder fra nettet, skal du have tilladelse af ophavsmanden, da de kan være ophavsretsbeskyttede. I Googles avancerede billedsøgning kan du vælge kun at søge på billeder der er gratis at viderebringe og kopiere. Du kan læse Googles vejledning her: https://support.google.com/websearch/answer/
  • Tænk på, om dit farvevalg i grafik og eventuelle billeder matcher designguidens farver.
    Er du i tvivl om, hvilke farver der passer sammen, kan du prøve dig frem med dette online værktøj fra Adobe:
    https://color.adobe.com/da/create/color-wheel/